پردیس فاطمه الزهرا (س) تبریز (خواهران)

نشست علمی « راهکارهای اعتلای کیفیت آموزش در دانشگاه فرهنگیان »

نظر به اهمیت کیفیت آموزش در دانشگاهها و با توجه به رسالت دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان متخصص، فکور و متعهد برای خدمت در نظام تعلیم و تربیت کشور، دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا اقدام به برگزاری نشست یکروزه تحت عنوان « راهکارهای اعتلای کیفیت آموزش در دانشگاه فرهنگیان » نمود.

این نشست با حضور سرپرست پردیس، جمعی از اساتید، دانشجو معلمان و کارشناسان برگزار شد.

 دکتر باقری سرپرست پردیس ضمن عرض خیرمقدم به مهمانان، اعلام کرد اگر چه نقش عوامل بیرونی برای دستیابی به تغییر موقعیت و ایجاد بهبود کیفیت لازم است اما کافی نیست و مهم تر از آن قدرت و اراده­ی درونی است که در صورت نداشتن ایمان به تواناییها، در بهبود عملکرد و ارتقاء کیفیت به نتیجه نخواهیم رسید.

دکتر خدیوی از اعضای هیات علمی پردیس، کیفیت را پدیده ای همگانی و لزوم توجه به آنرا ضرورتی اجتناب ناپذیر دانسته و به بیان شاخص های بهبود کیفیت، اهمیت فرایندها در بهبود و اصلاح کیفیت، و همچنین ابعاد کیفیت پرداخت و افزود: رسالت دانشگاه تولید و اشاعه علم و کاربردی نمودن آن است و معلمان می بایست ملبس به شایستگی های اخلاقی، حرفه ای، شخصیتی، روش شناسی، فنی ، فرهنگی و اجتماعی بوده  و هدفشان تربیت دانش موزان حرفه ای و نوآور باشد

آقای قرآنی از اعضای هیات علمی، ایجاد محیط، امکانات و شرایط مناسب برای یادگیری را مقدمه کیفیت اثربخش دانستند و بر اساس تحلیل و رتبه بندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت آموزشی، برنامه دقیق و منظم، تجربه کافی، نحوه برقراری ارتباط موثر، حمایت از دانشجویان واساتید، خدمات کتابخانه ای و اداری را از عوامل تسریع بخش روند کیفیت معرفی کردند.

دکتر یعقوبی عضو هیات علمی پردیس ، بزرگترین ویژگی یک معلم را به عنوان کارگزار و عامل فکور ، فکر و اندیشه او معرفی کرده و برای بهبود فعالیتهای آموزشی ، بهره مندی از مشارکت با اساتید  و همکاران، تشکیل اتاقهای فکر، کار تیمی، بازآموزی، آزاداندیشی، نوآوری، احترام به دیدگاه دیگران و اعتماد به توانمندیهای خود لازمه اصلاحات آموزشی است.

در پایان نشست خانم نریمانی از اعضای هیات علمی پردیس شیوه های نوین آموزشی و تسلط به فن آوریهای پیچیده را نیازمند وجود معلمانی توانا و حرفه ای دانسته و افزود: از جمله شیوه های آموزش، یادگیری معکوس است که هدف آن دستیابی به سطوح بالای یادگیری، استفاده از منابع متعدد و تشکیل گروههای یادگیری است.

 در این نشست علمی اساتید حاضر در جلسه به پرسشهای دانشجویان در این زمینه پاسخ دادند.