مصاحبه با دکتر باقری سرپرست پردیس فاطمه الزهرا(س) تبریز( میزبانی جشنواره درس پژوهی)
- نظرتان درمورد برگزاری جشنواره های علمی، فرهنگی، هنری درتبریز و درپردیس فاطمه الزهرا چیست؟ واین که این جشنواره ها چه تاثیری درپژوهش محورشدن معلمان می توانند داشته باشند؟
هررویداد و پدیده ی علمی دربردارنده دستاورد های علمی است و مجموعه میزبان نیز مستثنی ازاین قضیه نیست. بحث دانشگاه فرهنگیان و این که دانشجویان ما در آینده، مدیریت و رهبری آموزشی را برعهده خواهند داشت، نکته خیلی مهم و اساسی است و باید ازاین فرصت های علمی که بدست می آید، به نحو احسن استفاده کرد.
تحقق اهداف اسناد بالا دستی در آموزش و پرورش و سند تحول منوط به باور و توانایی معلمان و مدیران آموزشی در سطح مدارس می باشد و برای ایجاد این باور باید مهارت های حرفه ای، توانایی انجام کارهای مشارکتی و تفکر تلاش بهبود مستمر را در آنها تقویت کرد. این جشنواره ها فرصتی برای حضور و تلاش جهت ایجاد اینگونه توانمندی ها می باشد. در این جشنواره شاهد حضور معلمان، سرگروه های درسی، دانشجو معلمان، معاونین آموزشی، روسا و پژوهشگر درس پژوه از کشورژاپن بودیم. این تعامل باعث می شود که معلمان در آینده بتوانند دیدگاه های فکری خیلی خوبی داشته باشند. به طور قطع پردیس فاطمه الزهرا نیز از برکات این حضور بی نصیب نخواهد بود.
- روند اجرا جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید؟
ازچهاردهم تیر ماه تا به امروز، میزبان سه برنامه کشوری دوره آموزشی طرح گلستان مبتنی برایجاد تغییرات درسامانه آموزشی، بیست وششمین دوره از جشنواره علمی، ادبی، هنری و هم اکنون جشنواره راهبردهای یاددهی – یادگیری موقعیت محور بارویکرد درس پژوهی بودیم.
قطعا نقاط ضعف داریم، ولی ما با دید دیگری به این مسئله نگاه می کنیم و آن این که ما خواستار پیشرفت وارتقاء هستیم واز فرصت های بدست آمده دراین راستا استفاده می کنیم. بنده وضعیت را خوب ارزیابی می کنم. برنامه ها دارای جنبه های مختلفی هستند، برای مثال در همایش امروز صبح، مباحث علمی خیلی خوبی مطرح شد. همین طور در دانشگاه هم پنل های آموزشی برگزار می شوند. به این شکل شاهد محتوایی از درس پژوهی ها هستیم.
خدای مهربان را شاکریم که نعمت بزرگ میزبانی از مهمانان بزرگوار و فرهیختگان عزیز کشور اسلامیمان را به ما داده است.
از همه ی بزرگواران که زمینه های اجرای این جشنواره را فراهم کردند تقدیر و تشکر می کنیم.