مصاحبه با دکتر مهرمحمدی رئیس دانشگاه فرهنگیان (معلمان درس پژوه)
- لطفا برای ما از اهداف جشنواره راهبرد یاددهی – یادگیری صحبت بکنید؟
هدف از جشنواره رواج روش های نو، درتوسعه ی حرفه ای معلمان ازطریق درس پژوهی است. معلمان ازطریق درس پژوهی می توانند درمسیر توسعه و یادگیری حرفه ای طی طریق کنند وهمیشه خودشان را درمسیر یادگیری بدانند. چون تا زمانی که معلم خودش یادگیرندگی را دنبال نکند و یادگیرنده ی حرفه ای نباشد، نمی تواند یاددهنده ی خوبی باشد. دراین جشنواره ها تاکید بر رویه ها وسازوکارهایی است که معلم هیچ گاه نباید دست از یادگیری بکشد.
- شما اولین فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان را چگونه ارزیابی می کنید؟ وچه توصیه هایی برای آنها در عرصه تدریس دارید؟
این عزیزان مایه ی افتخار و مباهات برای کشور، دانشگاه فرهنگیان ومدارس هستند و من مطمئنم که تلاش های خود را درعرصه رسالت معلمی وصلاحیت های حرفه ای انجام خواهند داد.
مهم ترین بستر موفقیت دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان، بستر مدرسه و مدیریت مدرسه است واین که با چه رویکردی به مسئله یاددهی – یادگیری نگاه می کنند واین که مدیران تا چه اندازه راه را برای اقدامات نوآورانه باز می کنند.
خوشبختانه طرح تعالی مدیریت، که هدفش ایجاد تحول در نوع نگاه، به مدیریت آموزشی است درمسیری که گام برمی دارد و به مدیران پیام می رساند، همان مسیری است که ما به دانشجومعلمان پیام رسانی می کنیم واین همسویی وهمگرایی بسیار امیدوارکننده می باشد.
- درباره برنامه های مبتنی بردرس پژوهی در آینده برایمان صحبت کنید؟
درس پژوهی به عنوان یکی از سازوکارهای توسعه حرفه ای دربرنامه درسی جدید دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلمان تعبیه شده است. هم درس مشخصی برای آموزش درس پژوهی برای معلمان پیش بینی کرده ایم وهم چنین در دوره های کارورزی کاری می کنیم که دانشجو معلمان تجربه عملی ورود به چرخه درس پژوهی رابه دست آورند.
درآینده باتوجه به این که این زمینه ها دربرنامه آموزشی تربیت معلمان پیش بینی شده است، انشاا... این حرکت وتوجه به درس پژوهی را ادامه خواهیم داد.