مصاحبه با خانم غلامحسنی مدیر گروه رشته هنر پردیس فاطمه الزهرا (س)
1.ضمن معرفی خودتان، هدف از برپایی این نمایشگاه را بیان نمائید؟ با صد هزار جلوه برون آمدی که من با صد هزار دیده تماشا کنم تو را به نام یگانه ای که …
1.ضمن معرفی خودتان، هدف از برپایی این نمایشگاه را بیان نمائید؟
با صد هزار جلوه برون آمدی که من با صد هزار دیده تماشا کنم تو را
به نام یگانه ای که با صد هزار جلوه متجلی می گردد تا انسان اشرف او را بنگرد آیا با این دیده کم سوء بشر این همه جلوه قابل مشاهده است؟ مسلماً نیست و گمراهی حاصل این ناتوانی است. اما در این میان هنر به کمک بشر بی بصر، شتافته تا وضوح دیده را تکمیل نماید و انواع هنرها پدید گشته تا از او سخن گویند و او را نمایانند و همه از پشت پرده ها خبر دهند که این همه، فقط یکیست! نقاش او را نقش می زند، موسیقیدان با سازش او را صدا می کند، همه و همه در پی اویند و اینها صد هزاران چشم اند که هر کدام او را به نوعی نظاره می کنند تا بتوانند از دیدار یار لذت برند و طعم لذت را بر دیگران نیز بچشانند پس چون بر این باوریم بنا به رسم دیرین گرد هم آمده ایم تا با هر اثر بنمایانیم که دیده مان چگونه است و بیننده را به نظاره کشیم تا او نیز از روزنه ای که ما ساخته ایم با او در ارتباط باشد. ما هر آنچه او خلق کرده چون دریا، ماهی و درخت و تمامی موجودات و بلاخره انسان را به ودیعه گرفته ایم تا ذره ای باشیم ازنمود خلقت و ساخته ایم آنچه از دستمان بر می آید تا بگوییم او خالق است و ما صانع. خالق بی هیچ الهامی می سازد وصانع بی الهام نمی سازد و این وجه تمایز ما با اوست.
تلاشمان در این مجتمع آموزشی بر این اساس می باشد و با انواع هنرها از جمله طرحهای سنتی، نقوش سفالی، ساخت سفال، تذهیب، طراحی و نقاشی ، ارتباط تصویری، خوشنویسی، نگارگری و در نهایت روشهای تدریس، هنر را برای مشتاقان هنر با عنایت حق آموزش می دهیم. اینجانب غلامحسنی از مدرسین هنر که قریب 12 سال در این دانشگاه به تدریس دروس طراحی و نقاشی، طراحی سنتی و نگارگری پرداخته و پروژه های دانشجویی را نیز راهنمایی می نمایم. با توجه به اینکه رشته تحصیلی ام نقاشی از دانشگاه های تهران می باشد طراحی سنتی و نگارگری را بطور آزاد زیر نظر اساتید مجرب جناب آقایان کوهپایه و خرم نژاد و سرکار خانم صالحی پور تلمذ نموده ام.
2. ویژگی بارز آثار هنری و همچنین سبک آثار هنری در این نمایشگاه چیست؟
ویژگی بارز این آثار ره آورد تحصیل می باشد. دانشجویان ترم 3 کارشناسی ناپیوسته، این نمایشگاه را به منظور ارائه کارکردهای خود طی 3 ترم ترتیب داده اند. دانشگاه چون مکان آموزشی می باشد بنابراین دانشجویان آموزش تکنیک یعنی نوع استفاده از ابزار و روشها را یاد می گیرند و نمی توان سبک خاصی اطلاق نمود. ولی در کل قسمت نقاشی سبک رئال و انتزاع با تکنیکهای اکرولیک، آبرنگ، گواش، رنگ روغن، پاستل، ماژیک و نقاشی روی چوب به روش سنتی می باشد.
3. میزان مشارکت دانشجویان در برپایی این نمایشگاه به چه میزان بوده است؟
میزان مشارکت دانشجویان عالی بود. یعنی دانشجویان ترم 3 همه شرکت نموده اند و جا دارد من از یکایک آنها و افرادی که در تدارک نمایشگاه در حد فوق مشارکت نموده اند تشکر نمایم.
4. به نظر شما تا چه حدودی در این آثار به هویت فرهنگی، ملی و اسلامی پرداخته شده است؟
ما در کل دو طیف آموزش داریم بخشی به نقاشی پیشرو و معاصر اشاره دارد و بخشی به نقاشی سنتی که هویت اسلامی ما را تحت الشعاع قرار می دهد ولی نقوش غیر سنتی ما نیز به دور از هویت فرهنگی مان نیست و تاریخ هنر که جزء دروس دانشجویان است به این امر امداد می رساند. اما مسئله مهم نوع و روش تدریس مدرسان دروس عملی می باشد که بایستی ریزبینانه به این مهم نگریست.
5. چه معیارهایی می تواند بر ماندگاری یک اثر تأثیر گذارد؟
فقط یک معیار می باشد و آن اینک آثار باید بار هویت فرهنگی داشته باشد. در هرنقطه از جهان که باشد باید با فرهنگ آن جامعه عجین باشد در غیر اینصورت مطرود خواد شد. همچنین در کنار این هویت، خلاقیت نیز تلفیق گردد.
6. بهترین اثر این نمایشگاه از دیدگاه شما کدام اثر می باشد و چرا؟
تمام آثار همانطور که در اهداف عرض کردم روزنه ایست که جهان، خلقت و در نهایت او را می نمایاند. پس نمی توان به دیدها ایراد گرفت. شاید ضعف در تکنیک باشد که آن هم به استمرار حل خواهد گشت.
7. موقعیت کنونی دانشجویان هنر پردیس فاطمه الزهرا (س) را چگونه ارزیابی می کنید؟
ما امسال با انقلاب تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان، علی الخصوص در رشته هنر واقع شده ایم. با عنایت به اینکه امسال ساز و کارهای دانشگاه تغییر یافته، رشته هنرهای تجسمی به رشته ارتباط تصویری تبدیل شده که این جای بحث دارد و به نظر بنده تبدیل این رشته چندگانه به یک تک رشته، باید با کارشناسی دقیق انجام پذیرد. من موافق رشته قبلی نیستم چون ایرادهایی داشته ولی با توجه با خروجی های این رشته جدید آیا نیاز مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش مرتفع خواهد شد یا نه؟ به نظر حقیر باید به فکر ایجاد رشته های جدید متناسب با تربیت دبیر هنر باشیم تا نیاز آموزشی مقاطع راهنمایی و هنرستان برآورده گردد. متاسفانه در سال گذشته آذربایجان شرقی پذیرش دانشجو در رشته ارتباط تصویری نداشته و در حال حاضر رشته هنرهای تجسمی را داریم و سعی مان بر این است که دانشجویان با موفقیت فارغ التحصیل شوند.
8. برای ارتقاء سطح علمی، کیفی و کمی دانشجویان هنر چه پیشنهادی دارید؟
رشته هنر با توجه به ماهیت خود رشته پویا و نمودداری محسوب می شود یعنی استنتاج آن خیلی مشهود می باشد، بنایراین با یک چنین ماهیتی خیلی کارها می توان کرد. به اعتقاد من برای بهره برداری از یک کارکردی، حتی در مسائل اقتصادی اگر ماده اولیه و زیر ساخت ها ناب باشد و ماشینهای یک کارخانه درجه یک باشد محصول نیز درجه یک خواهد بود. عرضم اینست که امکانات آموزشی اعم از فضای کارگاه، وسائل و تجهیزات کارگاه های هنر باید مطلوب باشد چون این قابلیت در آموزش بسیار تأثیر دارد و مسائلی از این قبیل و تکریم دانشجوی هنر که شاید با دانشجویان دیگر از لحاظ کارکرد متفاوت باشند. موضوع مهمی که در موارد فوق نیز تاکید نموده ام به لحاظ خاص بودن دانشگاه فرهنگیان می بایست گزینش و پذیرش در رشته های تحصیلی کاملا کارشناسی شده و با جامعه آموزش و پرورش و نیازهای آن مطابقت داشته باشد.
9. واکنش مخاطبان در بازدید از نمایشگاه چگونه است؟
دفتر ارزیابی نمایشگاه پاسخ به سؤال جنابعالیست، به نظر بنده که هر روز به نمایشگاه سر می زنم نگاشته ها تشویقم می کند.