پردیس فاطمه الزهرا (س) تبریز (خواهران)

سیاست های پژوهشی دانشگاه فرهنگیان به شرح زیر به تصویب شورای پژوهشی و فناوری دانشگاه رسید:

 

به نام آنکه فرصت داد ما را

 

سیاست های پژوهشی دانشگاه فرهنگیان به شرح زیر به تصویب شورای پژوهشی و فناوری دانشگاه (جلسه دوم، 01/02/1393) رسید:

1ـ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان در خدمت هدف اصلی دانشگاه یعنی «ایجاد فرصت ها و زمینه هایی برای کسب شایستگی­های حرفه­ای معلمان» یعنی در خدمت آموزشگری است. پژوهش­های دانشگاه فرهنگیان از این حیث با تمرکز محوری بر جهت­گیری تخصصی و وجه ممیز (برند) دانشگاه برنامه­ریزی و دنبال می­شود و در خدمت آموزش عملی دانشجویان برای پژوهش هم خواهند بود. بنابراین پژوهش در دانشگاه، مساله محور خواهد بود و دو زمینه اصلی پژوهش شامل «تربیت معلم» و «آموزش رشته­های علمی» است.

2ـ پژوهش در دانشگاه معطوف به تغییر حیات حرفه­ای مدرسان و دانش­آموختگان دانشگاه است. چنین پدیده­ای وقتی تحقق می­یابد که پژوهش در فضای دانشگاه به پدیده­ای آشنا تبدیل گردد و به گونه­ای جریان یابد که «پژوهش به مثابه فرهنگ آموزش» ظهور کند. در این شرایط است که دانشگاه فرهنگیان می­تواند به آرمان خود که تربیت معلم طراز جمهوری اسلامی است، برسد.

4ـ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان با مشارکت حداکثری اعضای هیات علمی، مدرسان و دانشجویان و با تمرکز بر اصل «مساله­گرایی» انجام می شود.

5ـ برای انعقاد قرارداد، طرح های پژوهشی دانشگاه در دو دسته قرار می­گیرند: الف) طرح­هایی که با اعتبارات داخلی دانشگاه به انجام می­رسند و ب) طرح­هایی که از طریق انعقاد قرارداد با موسسات و جذب اعتبار بیرونی اجرا می­شوند. جهت اجرای طرح­های نوع الف فقط با اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه و اعضای هیات علمی سایر دانشگاه­ها و موسسات آموزشی و پژوهشی انعقاد قرارداد می­شود اما در طرح­های نوع ب، علاوه بر اشخاص مذکور انعقاد قرارداد با سایر پژوهشگران نیز مجاز است.

6ـ موضوعات پژوهشی دانشگاه در دو دسته قرار می­گیرند: دسته اول شامل موضوعاتی است که گروه­های علمی به تناسب حوزه تخصصی خود، انجام آنها را ضروری تشخیص می­دهند. دسته دوم شامل موضوعاتی است که در حوزه­های مورد نظر شورای پژوهشی و فناوری مطرح می­شوند. این گونه حوزه­های دارای اولویت را شورای پژوهشی به صورت سالیانه، اعلام می­کند.

7ـ پژوهش­های دانشگاه در گستره زمانی (از گذشته تا آینده) را شامل می­شوند و علاوه بر بررسی و ارزیابی وضعیت حال، به بررسی­های تاریخی نیز می­پردازند. در این گستره عمل پژوهشی، حوزه­های پژوهشی مورد نظر شورای پژوهشی و فناوری دانشگاه در سال 1393 بدین شرح  دسته بندی می شوند:

  • دسته نخست: با محوریت برنامه های درسی، آموزش و یادگیری
    • پژوهش های ناظر به تولید و تدوین یا روزآمدسازی و کارآمدسازی برنامه های درسی (برنامه قصدشده)
    • تولید مواد و منابع آموزشی (کتاب های درسی) بر مبنای برنامه درسی قصدشده در قالب طرح پژوهشی (پژوهش توسعه ای)
    • پژوهش های ناظر به شناخت اقتضائات حیات اجتماعی و نظام آموزشی از حیث نیازهای یادگیری برای موثر و موفق بودن دانش آموختگان در آینده (نیازشناسی چندجانبه) برای اصلاح برنامه های درسی
    • پژوهش های ناظر به برنامه درسی اجراشده در ابعاد مرتبط با
      • دانشجو؛ حس و نگاه و نظر و کیفیت تجربه
      •  استاد؛ کیفیت آموزش، نوآوری ها، آموزش پژوهی، تجارب خاص، رضایت از کار و ...
      • کتب و منابع درسی/ آموزشی
      • کیفیت خدمات آموزشی، کتابخانه و ...
      • کیفیت کارورزی
      • کیفیت تعاملات آموزش و یادگیری در فضای دانشگاه
      • فرهنگ یاددهی یادگیری (برنامه درسی)
    • پژوهش های ناظر به برنامه درسی کسب شده/ تجربه شده
      • از بعد عملکردها (بویژه در سطح کلاس درس)
      • از بعد جو و بافت فرهنگی حاکم بر محیط (برنامه درسی پنهان)
      • از بعد برنامه های غیر رسمی در حوزه پژوهش و فناوری، آموزشی و فرهنگی
      • از بعد ارزش های تحقق یافته در باورهای دانش آموختگان
    • شناسایی ابتکارات و نوآوری های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجوئی، پشتیبانی و رفاهی (با چارچوب پژوهشی ثابت و کشوری)
    • پژوهش های ناظر به مدیریت آموزش (کلاس درس)
      • سبک­های مدیریت کلاس درس
      • جو سازمانی و بافت فرهنگی حاکم بر محیط مدرسه
      • انگیزش و رضایت شغلی
      • بهسازی سازمانی
  • دسته دوم: پژوهش های مربوط به تصمیم گیری های مدیریتی (مقدم بر وضع مقررات یا صدور بخشنامه ها) و با هدف ارئقاء سطح کیفی خدمات پشتیبانی به گروه های ذینفع (دانشجویان، کارکنان، استادان)
    • بررسی وضعیت معاونت ها و مدیریت ها در سازمان مرکزی
    • بررسی وضعیت پردیس ها/ مراکز در استان ها
    • ارزشیابی وضعیت جاری مولفه های مهم از جمله بخش های پشتیبانی، یادگیری و آموزش
  • اعتبارسنجی برنامه ها و طرح های اجرایی
  • سنجش های روانی ـ اجتماعی ـ فرهنگی دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی/ مدرسان
    • سنجش های مستمر متغیرهای اساسی مخصوصا وضعیت سلامت روانی و باورهای معلمی
    • سنجش های متناوب به تناسب مساله های نوظهور
  • دسته سوم: پژوهش در خدمت نیازهای اجتماعی

پژوهش های مرتبط با رسالت دانشگاه مخصوصا در حوزه آموزش و پرورش

پژوهش های مرتبط با توانمندی اعضاء در خدمت ایفای نقش اجتماعی دانشگاه و فرصت سازی برای ارتقای اعضا

 

به نام آنکه فرصت داد ما را

 

وظایف و اختیارات  پژوهشی شورای آموزشی ـ پژوهشی پردیس

 

 

ماده 6 شیوه نامه تشکیل و فعالیت شورای تخصصی پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان، مصوب جلسه 60 (21/11/1392) هیات رئیسه دانشگاه

به استناد ماده (15) آیین­نامه، وظایف پژوهشی شورای آموزشی ـ پژوهشی پردیس به شرح زیر است:

1ـ برنامه­ریزی جهت ایجاد زمینه­های اجرایی مصوباتی که توسط معاون پژوهشی موسسه ابلاغ می­گردد؛

2ـ تدوین سیاستهای پژوهشی پردیس با توجه به خط­مشی پژوهشی دانشگاه جهت تصویب در شورا؛

3ـ بررسی و تدوین طرحهای پژوهشی پردیس و ارجاع آنها به شورا؛

4ـ بررسی و تدوین طرحهای ارزشیابی فعالیت های پژوهشی پردیس و پیشنهاد آن به شورا؛

5ـ اتخاذ تصمیمات اجرایی برای هماهنگی و تطابق زمانی تعلیم و تحقیق در پردیس؛

6ـ بررسی و اظهارنظر در مواردی که رییس پردیس ارجاع می­دهد؛

7ـ بررسی تقاضاهای فرصت مطالعاتی و پیشنهاد آن به شورا؛

8ـ بررسی و تصویب طرح های پژوهشی و فناوری اعضای هیأت علمی در قالب بودجه­های مقرر پژوهشی پردیس در سقف مجاز؛

9ـ تصویب عناوین پایان­نامه­ها و رساله­های تحقیقاتی دوره­های کارشناسی ارشد و دکترا با رویکرد حل مساله­ها و موضوعات کاربردی و توسعه و تحقیق در موضوعات بنیادین؛

10ـ اعلام نظر کارشناسی در موارد ارجاعی از معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه؛

حوزه معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیانر